Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Do 26 września co tydzień w bazylice św. Elżbiety wyjątkowy cykl koncertów organowych, którym patronują prezydent Wrocławia Jacek Sutryk, rektor Akademii Muzycznej we Wrocławiu prof. dr hab. Krystian Kiełb i proboszcz parafii garnizonowej pw. św. Elżbiety ks. prałat płk. Janusz Radzik.
Kierownictwo artystyczne nad koncertami objął Piotr Rojek, organista i prof. Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
Barokowe organy Englera zabrzmiały po latach
A dokładnie w styczniu 2022. Odtworzono je po pożarze, który strawił wspaniały barokowy instrument w 1976 roku.
Wrocław dokonał czegoś, na co dotychczas nie porwał się nikt na świecie. Tak wielkiego instrumentu w historycznej postaci dotychczas nigdzie nie odtworzono. Odzyskaliśmy jeden z wielkich skarbów naszego miasta. Tego, że jest to nasz skarb, dowodzi nie tylko jego wspaniała przeszłość, lecz także ludzie i frekwencja na koncertach.Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Organy przyciągają nie tylko wrocławian i wrocławianki. Do stojącej tuż przy Rynku bazyliki licznie przychodzą turyści. Latem, gdy już brakuje miejsc w kościelnych ławkach, siadają nawet na kamiennej posadzce.
Wszystkie koncerty organowe w tym kościele są bezpłatne. Taka była też intencja projektu odbudowy instrumentu - aby służył mieszkańcom Wrocławia i turystom, także jako instrument koncertowy. Koncerty w bazylice św. Elżbiety dochowały się już stałego grona bywalców. Przychodzą lub przyjeżdżają specjalnie po to, żeby posłuchać organów Englera.Radosław Michalski, dyrektor Departamentu Marki Miasta w Urzędzie Miejskim Wrocławia
Bezpłatny wstęp na letnie koncerty 2025
Wstęp na wszystkie koncerty organizowane przez Miasto w bazylice św. Elżbiety jest bezpłatny. Nie musimy odbierać wejściówek, wystarczy przyjść do kościoła św. Elżbiety i pamiętać, aby przybyć trochę wcześniej, jeśli pragniemy znaleźć miejsce siedzące.
Koncerty organowe w kościele św. Elżbiety – lato 2025
Recitale odbywają się zawsze w piątek o godz. 19.00.
- 4 lipca – Karol Balcer (Poznań)
- 11 lipca – Paweł Michalik (Kraków)
- 18 lipca – Piotr Pawlik (Poznań)
- 25 lipca – Jakub Moneta (Poznań-Świdnica)
- 1 sierpnia – Piotr Górski (Poznań)
- 8 sierpnia – Przemysław Mazurek (Wrocław)
- 22 sierpnia – Przemysław Kojs (Wrocław)
- 29 sierpnia – Hubert Trojanek (Poznań)
- 5 września – Witold Paprocki (Poznań)
- 12 września – Szymon Czapik (Kraków)
- 19 września – Piotr Mróz (Wrocław)
- 26 września – Grzegorz Wijas, Ignacy Bialic, Robert Hogrebe (Warszawa).
Program koncertu 4 lipca (piątek)
Nicolaus Bruhns (1665–1697)
Praeludium G-dur
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Sonata triowa G-dur, BWV530
- Vivace, II. Lento, III. Allegro
Przygrywki chorałowe:
Nun komm der Heiden Heiland’, BWV659
Nun komm der Heiden Heiland’, BWV660
Nun komm der Heiden Heiland’, BWV661
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847)
Sonata Organowa d-moll op. 65 Nr 6
- Finale
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Fantazja i Fuga g-moll, BWV542.
Wykonawca koncertu 4 lipca – Karol Balcer
Urodził się w Basildon w Anglii. Tam także uczęszczał do szkoły podstawowej i liceum. W 2018 roku wraz rodziną przeprowadził się do Polski, gdzie przez dwa lata uczył się w ogólnokształcącej szkole podstawowej.
Swoją przygodę z muzyką rozpoczął w wieku 14 lat w liceum muzycznym w klasie fortepianu klasycznego. Gry na fortepianie uczył się przez około dwa lata, uczestnicząc w tym czasie w licznych koncertach, konkursach i warsztatach.
Podczas swojego czasu w liceum muzycznym miał również okazję nauczyć się gry na fagocie i występować w orkiestrze szkolnej.
W lutym 2024 roku zmienił specjalizację na organy, ponieważ ten instrument jest mu najbliższy. W 2025 roku ukończył z wyróżnieniem naukę w Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia, w klasie organów Roberta Hauptmanna.
Do swoich osiągnięć w dziedzinie gry na fortepianie może zaliczyć: uzyskanie I nagrody i nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora w XV Ogólnopolskim „Łowieckim” Konkursie Miniatur Fortepianowych (2022), wyróżnienie za najlepsze wykonanie koncertu fortepianowego z orkiestrą na Międzynarodowym Forum Pianistycznym „Bieszczady bez granic” (2023).
Zdobywał również nagrody w wykonywaniu muzyki kameralnej: I nagrodę w XIV Konkursie Zespołów Kameralnych w Sochaczewie (2024), III nagrodę w II Ogólnopolskim Konkursie Instrumentalnym VIRTUOSO (2024), wyróżnienie w VI Międzynarodowym Konkursie Muzycznym OPUS (2024), III nagrodę w IV Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej KraCamera (2024).
Karol Balcer odnosi też sukcesy w dziedzinie muzyki organowej; zdobył m.in. III nagrodę w VIII Ogólnopolskim Konkursie Organowym im. Mariana Sawy (2024), wyróżnienie w III Ogólnopolski Konkursie Młodych Organistów w Sanoku (ROK) i wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Organowym CEA (2025).
Kontynuuje swój rozwój oraz naukę z nadzieją, że jego przyszłość zawodowa będzie związana z instrumentem organowym.
Organy w św. Elżbiecie jak Feniks z popiołów
Nazywane „głosem Śląska” organy zaczął budować w 1750 r. Michael Engler, a zakończyli 11 lat później jego syn Gottlieb Benjamin Engler i zięć Gottlieb Ziegler. Wielowiekową historię organów Englera przerwał pożar, który 9 czerwca 1976 r. strawił bazylikę pw. św. Elżbiety. Z organów zachowały się wówczas nadpalone figury oraz ornamenty.
Dopiero w 2011 rok została podjęta (podczas odpustu św. Elżbiety w bazylice mniejszej) decyzja o odbudowie organów. W obecności biskupa polowego zapowiedział to wydarzenie ówczesny prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz, deklarując także, że miasto opłaci etat organisty, który w sezonie turystycznym będzie dawał koncerty i podkreślał, iż instrument mógłby być jednym z filarów festiwali organowych odbywających się w stolicy Dolnego Śląska.
Galeria zdjęć
W 2017 roku Wydział Zamówień Publicznych Urzędu Miejskiego Wrocławia ogłosił przetarg na rewitalizację wnętrza kościoła pw. św. Elżbiety we Wrocławiu, poprzez rekonstrukcję organów Michaela Englera, a rok później podpisana została umowa na rekonstrukcję bezcennego instrumentu w bazylice mniejszej pw. św. Elżbiety we Wrocławiu.
Sygnatariuszami byli Sekretarz miasta Włodzimierz Patalas oraz przedstawiciele wyłonionego w przetargu konsorcjum (Andrzej Lech Kriese, pełnomocnik konsorcjum, Philipp Klais, organmistrz i właściciel firmy ORGELBAU KLAIS BONN (lider konsorcjum), Jean-Sebastian Thomas z firmy Manufacture d’Orgues Thomas oraz Dariusz Zych, właściciel firmy Zych Zakłady Organowe). Prace ruszyły w 2020 roku.
To rekonstrukcja na skalę światową, tak pod kątem logistycznym, jak i merytorycznym i artystycznym. Podobne wydarzenie zdarza się bardzo rzadko.prof. Piotr Rojek, organista, Akademia Muzyczna we Wrocławiu
Dziś zrekonstruowane organy mają 3468 piszczałek, w tym 683 drewniane, największa mierzy 14 metrów, najmniejszą – 6-milimetrową dojrzymy z trudem. Zużyto 4,5 kg złota na ozdobienie samego instrumentu.
Trzy wspaniałe instrumenty organowe we Wrocławiu
Promocja barokowego instrumentu ze św. Elżbiety jest elementem większego planu, by poszerzyć ofertę kulturalną Wrocławia o festiwale organowe. Duże organy znajdują się także w Narodowym Forum Muzyki.
Z kolei do katedry na Ostrowie Tumskim po II wojnie światowej trafił jeszcze inny znakomity instrument tego typu – ogromne organy Sauera, wybudowane oryginalnie dla Hali Stulecia. Gdy debiutowały w 1913 roku, były największymi organami świata.
Każdy instrument z tej trójki ma swoje, oryginalne brzmienie. Ten katedralny obecnie przechodzi remont. W połowie 2024 roku został zdemontowany. Trwają prace nad przywróceniem mu dawnej świetności (prowadzi je konsorcjum z Zakładami Organowymi „Zych” jako liderem). Remont katedralnych organów Sauera powinien zakończyć się w 2027 roku.